BALDONES MĀKSLAS SKOLA
Mācību priekšmeta
VEIDOŠANA
 programma
 
 
 
Apjoms  210 stundas
1. Mācību priekšmeta mērķi:
 Radīt audzēkņos izpratni par formu, plastiskumu un virsmu dažādību;
 Izkopt izpratni par izteiksmes līdzekļu izmantošanu, veidojot skulpturālu objektu;
 Attīstīt analītiskās spējas, vērojot pasaulē radītos mākslas darbus, salīdzināt un vērtēt dažādu laikmetu un stilu mākslas darbus saistībā ar to vēsturiskajiem, sociālajiem un kulturālajiem rašanās apstākļiem un funkcionālo nozīmi katrā atsevišķā posmā vai reģionā;
 Sagatavot audzēkņus nobeiguma darba projekta patstāvīgai realizēšanai.
Apmācības periods: mācību priekšmets Veidošana tiek mācīts 3 gadus, sākot no 5. kursa.
2. Mācību priekšmeta uzdevumi:
1) Pirmajā mācību gadā:
 iepazīt veidošanas materiālus un darbarīkus;
 prast sagatavot materiālus darbam;
 pakāpeniski un metodiski apgūt veidošanas paņēmienus;
 apgūt pirmās iemaņas telpisku formu veidošanā;
 rosināt izpratni par formas plastiku, kustību, proporcijām.
2) Otrajā mācību gadā:
 mācēt pielietot iegūtās zināšanas un prasmes;
 spēt patstāvīgi risināt uzdotās tēmas;
 prast mērķtiecīgi izvēlētās idejas realizēšanu materiālā;
 apgūt prasmi savas idejas realizēt dažādos materiālos un izvēlēties piemērotu materiālu savas idejas izteiksmīgai realizācijai.
3) Trešajā mācību gadā:
 divu un vairāku formu mijiedarbība;
 darbs ar reālistiskām un abstraktām figūrām;
 prast sintezēt dažādus materiālus uzdoto tēmu risināšanā;
 pilnveidot radošās spējas un prasmes apgūto iemaņu daudzveidībā;
 spēt patstāvīgi realizēt nobeiguma darba ideju.
3. Mācību sasniegumu vērtēšana:
Zināšanas un prasmes vērtē 10 ballu skalā. Vērtēšana notiek:
 uzsākot risināt tēmu  ievadvērtēšana, kurā noskaidro audzēkņu sākumzināšanas un konkrētā uzdevuma izpratni;
 darba procesā  organizējot pārrunas darba procesā par piedāvātajiem tēmas risinājumiem un to atspoguļojumu uzmetumos un skicēs (pašvērtējums, grupas biedru vērtējums, skolotāju vērtējums);
 izvērtējot konkrētā darba rezultātu;
 tēmu noslēdzot, salīdzinot ar plānoto rezultātu, kādā līmenī apgūta tēma;
 izvērtējot projektus, noslēguma darbus;
 semestra vai mācību gada beigās  darbu skatēs ar atzīmi, ko ieraksta liecībās:
 augsts apguves līmenis: izcili  10, teicami  9 
 optimāls apguves līmenis: ļoti labi  8, labi  7, gandrīz labi  6
 vidējs apguves līmenis: viduvēji  5, gandrīz viduvēji  4 
 zems apguves līmenis: vāji  3, ļoti vāji  2, ļoti, ļoti vāji  1.
 Ja atzīme zemāka par 4, programma nav apgūta.
4. Mācību darba formas un metodes:
Mācību stunda, kurā apvienojas teorētisko zināšanu apguve ar praktiskiem vingrinājumiem un paveiktā analīzi, izvērtējumu: tēmas izklāsts, pārrunas, individuāls radošs darbs, konsultācijas.
5. Mācību darbam nepieciešamais aprīkojums:
 programmas īstenošanai nepieciešama mācību telpa, izglītojamo skaits grupā 6 cilvēki, telpas platība uz vienu izglītojamo ne mazāka kā 4 kv.m.;
 materiāli: plastilīns, māls, dabas materiāli, kā arī netradicionāli materiāli;
 galdi, veidojamie galdiņi un krēsli atbilstoši izglītojamo skaitam grupā, mācību un uzskates līdzekļi, plaukti veidojumu u.c. darinājumu glabāšanai;
 mācību un metodiskā literatūra.
6. Mācību priekšmeta programmas satura apguves secība
Nr. Tēma Zināšanas, prasmes, iemaņas Stundu skaits 1. mācību gads, I semestris  1. Iepazīšanās ar tēlniecību kā mākslas izteiksmes līdzekli,
  tās materiāliem un darba rīkiem Gūt izpratni par tēlniecību kā 3 dimensiju mākslu. Atšķirt
  tēlniecības materiālu veidus, prast sagatavot tos darbam, prast rīkoties ar
  darbarīkiem. 10 2. Dabas formu pielietojums Apgūt prasmi saskatīt formas dabā un pielietot tās idejas
  realizēšanai. 10 3. Cilnis, medaļa Apgūt zemciļņa un augstciļņa principus, veikt
  vingrinājumus. Dabas formu pielietojums cilnī, medaļā. 10 KOPĀ: 30 1. mācību gads, II semestris   1. Izpratne par apjomīgu formu Prast plastiskā materiālā veidot vienkāršas apjomīgas
  formas. Dabā sastopamas formas. 10 2. Dzīvnieka skulptūra Prast attēlot apjomīgu dzīvnieka formu tēlniecībā.  10 3. Faktūra Izprast plastikas un faktūras nozīmi un savstarpējo
  saikni. 4 4.  Ornaments Veidot ģeometriskus un dabas formu ornamentus. 4 5. Apjomīgas formas veidojums pēc parauga Izmantot iepriekš apgūtās prasmes un zināšanas, veidot apjomīgu
  formu pēc parauga. 10 6. Analīze Prast izveidot savu darbu ekspozīciju.  Vērtēt savu un citu darbus, paskaidrot
  pieeju un darba rezultātu. 2 KOPĀ 40  2. mācību gads, I semestris 1. Darbs ar apjomīgu formu proporcijām Prast saskatīt un atveidot apjomīgas formas proporcijas
  izmantojot dažādus uzskates materiālus, ģipša paraugus. 10 2. Apjomīgas formas radoša kompozīcija Izmantojot iegūtās iemaņas, veidot apjomīgu skulptūru pēc
  paša radošas ieceres. 10 3. Portrets  un cilvēka
  sejas proporcijas, sejas detaļas Iepazīšanās ar portretu kā tēlniecības žanru. Cilvēka
  sejas detaļu apguve, veidošana pēc parauga 10 KOPĀ 30  2. mācību gads, II semestris 1. Figūra, karkass Gūt pirmās iemaņas cilvēka figūras atveidojumā, apgūt
  figūras proporcijas. Prast izveidot figūras karkasu.  4 2. Figūra, apjoms Prast modelēt apjomīgu formu uz karkasa, apgūt cilvēka
  figūras proporcijas un apjomu 10 3. Kustību pamatizpratne Ķermeņu kustību un proporciju uzmetums un kustīgas figūras
  kustībā karkasa izveide. 4 4. Tēls un kustība Veidot figurālu tēlus uz karkasa. 10 5. Vides mākslas objekti Iepazīties ar jaunākajām tendencēm vides mākslā, izstrādāt
  un realizēt savu projektu. 12 KOPĀ 40  3. mācību gads, I semestris 1. Sejas detaļu kopijas Prast formās, proporcijās, virsmas apdarē identiski
  atveidot dotos paraugus, sejas detaļu padziļināta studēšana, prasme saskatīt
  proporcijas un formu 20 2. Apgūtās vielas padziļināta izpratne un sintēze Nostiprināt iepriekšējos gados iegūtās prasmes un iemaņas
  cilvēka sejas detaļu un figūras proporciju padziļināta apguve. Spēt apgūto
  sintezēt radošā kompozīcijā. 8 3. Analīze Prast analizēt savu un citu audzēkņu veikumu. 2 KOPĀ 30  3. mācību gads, II semestris 1. Tēlniecības materiāli Analizējot zināmu tēlnieku darbus, censties dažus no
  elementiem pārnest savos darbos. 
  Strādājot atklāt iespēju tēlnieciski apstrādāt jaunus materiālus. 4 2. Tehniski risinājumi Plānot un projektēt idejas, mērķtiecīgi risināt tehniskus
  jautājumus 4 3. Stilizācija Vienkāršot un deformēt formu atbilstoši iecerei. 4 4. Jauni elementi Prast izmantot savā iecerē jaunus elementus, jaunas
  formas, jaunus materiālus. 4 5. Radoša kompozīcija tēlniecībā Apgūt prasmi realizēt savu radošo ieceri tēlniecībā,
  izmantojot iepriekš apgūtās zināšanas un iecerei atbilstošus materiālus. 12 6. Nobeiguma darbs veidošanā Patstāvīgi veikts darbs mālā. Cilvēka sejas veidojums pēc
  parauga. Darbā tiek atveidotas formas proporcijas, izmēri un plastika.  Tiek pārbaudīta kopijas izgatavošanas
  prasme un iemaņas. 12 KOPĀ 40
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
   
    
  
   
  
   
 
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
   
    
  
   
  
   
 
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
   
    
  
   
  
   
 
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
   
    
  
   
  
   
 
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
   
    
  
   
  
   
 
   
 
   
   
  
   
  Izmantot
  iepriekšējos mācību gados iegūtās zināšanas par formu un materiālu
    
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
 
   
  
   
  
   
  
   
 
   
  
    
  
   
  
   
 
Mācību priekšmeta Veidošana programmu sastādīja:
1.mācību gadam  Ieva Muzikante 2020.g.
2. un 3. mācību gadam Tālivaldis Muzikants 2020.g.





