BALDONES MĀKSLAS SKOLA
Mācību priekšmeta
ZĪMĒŠANA
programma
Mācību priekšmeta Zīmēšana programma ir mākslas profesionālās ievirzes izglītības programmas Vizuāli plastiskā māksla sastāvdaļa. Attēlošana ir cilvēka pirmā valoda. Iesākusies ar Homo Sapiens un pilnveidojusies gadsimtu gaitā, droši būs tā mūžīga pavadone. Zīmēšana audzēkņiem nepieciešama, lai palīdzētu konstruktīvi izteikties vizuālajās un grafiskajās kategorijās. Zīmēšanas prasmes palīdz savas ieceres formulēt skicēs, uzmetumos, eksperimentējot ar tehnikām, un rada jaunas idejas darba procesā. Zīmēšana palīdz ielūkoties apkārtējā pasaulē, sev līdzās notiekošajā un ar iztēles palīdzību izteikt savu viedokli. Zīmējot no dabas, mēs ne tikai vērojam priekšmetu, bet arī izzinām to un izprotam tā iekšējo struktūru. Zīmēšana veicina telpisko domāšanu un ir vizuālās izteiksmes pamats.
1. Mācību priekšmeta mērķis:
- Sekmēt audzēkņa zīmētprasmes apguvi kā līdzekli pasaules izzināšanai, attēlošanai un pašizteiksmei.
- Apgūt zīmēšanas un grafikas pamatprincipus un paņēmienus, daudzveidīgas tehnikas. Prast pielietot apgūtās zināšanas, zīmējot, veicot radošus vingrinājumus vai patstāvīgi īstenojot savas radošās ieceres. Prast lietot profesionālu terminoloģiju, analizējot grafiskos mākslas darbus.
- Nodrošināt audzēknim iespējas iestāties profesionālās vidējās izglītības iestādēs vizuāli plastiskās mākslas, lietišķās mākslas un dizaina programmās, apgūstot zīmēšanas programmas uzdevumu pamatus.
2. Mācību priekšmeta uzdevumi:
- Attīstīt vizuālo uztveri, izzinot dabu, mākslu un kultūrvidi, iepazīt zīmējumu kā daudzveidīga satura izteicēju.
- Apgūt zīmēšanas izteiksmes līdzekļus, tehnikas un paņēmienus, dekoratīvās un akadēmiskās zīmēšanas pamatus.
- Attīstīt jaunrades spējas mākslā, apgūt zīmējumu kā savu radošo ieceru izpausmes veidu, prast raksturot un analizēt radoša darba procesu un rezultātu.
- Mērķtiecīga skicēšanas prasmju attīstība.
3. Priekšmeta apguves ilgums, apjoms un apguves secība
Mācību priekšmets Zīmēšana tiek apgūts 7 gadus (no 1. - 7. kursam), kopā 420 mācību stundas.
Mācību priekšmeta saturu veido secīgi apgūstamu tēmu un uzdevumu kopums. Priekšmeta apguves principi nosaka, ka tēmas tiek apgūtas ik pēc noteikta laika, atkārtojot un pilnveidojot tās. Tēmām atkārtojoties, pieaug to grūtības pakāpe un audzēkņa pašiniciatīvas loma uzdevumu izpildes procesā.
Zīmēšanas programma nodrošina saikni starp mācību priekšmetiem Gleznošana, Kompozīcija, Grafika, Datorgrafika un citiem mācību priekšmetiem, kas ir priekšnoteikumus apgūto zināšanu un prasmju daudzveidīgai lietošanai.
1. mācību gadā:
- Iepazīties ar zīmējuma struktūras pamatprincipiem un pamatlīdzekļiem un apgūt zīmējuma pamatjēdzienus (terminoloģiju) - līnija, forma, laukums, tonis, virsma, gaismēna u.c.
- Attīstīt rokas veiklību, acs un rokas kustību koordināciju, veicot vingrinājumus, izmantojot dažādus izteiksmes līdzekļus un zīmējot vienkāršus uzdevumus -skicējot, zīmējot uzstādījumus un kompozīcijas.
2. mācību gadā:
- Zīmēšanas tehniku un līdzekļu padziļināta izpēte.
- Apgūt formas konstrukcijas un tonālas attēlošanas pamatiemaņas.
- Apgūt cilvēka figūras proporcijas un kustības uzbūves pamatzināšanas -pielietot zināšanas telpiskas figurālas kompozīcijas izveidē.
- Attīstīt iemaņas darba vērtēšanā sarunās ar skolotāju, lietojot mākslas terminoloģiju.
3. mācību gadā:
- Pilnveidot un izkopt attēlošanas spējas iepazīties ar konstrukcijas un telpiskuma attēlošanas pamatiem perspektīvu un gaismēnu.
- Formas un apjoma attēlošanas iemaņu attīstība. Lineāri konstruktīva ģeometrisku priekšmetu zīmējuma apguve. Lineārās un tonālās perspektīvas, telpiskuma pamatu apguve.
- Galvas un cilvēka ķermeņa proporciju un konstrukcijas apguve un to skicēšanas iemaņu pilnveide.
- Dekoratīva, stilizēta un reālistiska zīmējuma principu apguve.
- Attīstīt iemaņas darba vērtēšanā sarunās ar skolotāju, lietojot mākslas terminoloģiju.
4. mācību gadā:
- Priekšmetu konstrukcijas un tonālā zīmējuma prasmju attīstība.
- Dizaina zīmējuma pamatu apguve.
- Zīmējuma stilizācija un dekoratīva zīmējuma principu apguve.
- Patstāvīga radošu uzdevumu izpilde, prasmīga dažādu grafisko paņēmienu pielietošana.
- Darba pašvērtējuma un analīzes iemaņu pilnveide.
5. mācību gadā:
- Zīmējuma tehnikas pilnveidošana. Prasmīga priekšmetu konstruktīva un tonāla apjoma veidošana. Akadēmiskā zīmējuma pamatu apguve.
- Stilizācija un dekoratīva zīmējuma veidošanas iemaņu attīstība.
- Prasmīgs dažādu grafisko paņēmienu pielietojums radošu uzdevumu izpildē.
- Profesionāli pamatots darba pašvērtējums un analīze.
6. mācību gadā:
- Ģipša galvas konstruēšanas apguve.
- Zīmējuma tehnikas pilnveidošana. Akadēmiskā zīmējuma prasmju attīstība saskaņā ar Baldones Mākslas skola nobeiguma prasībām.
- Kopijas veidošanas prasmju apguve.
- Radošas tēmas interpretācijas prasmju attīstība.
- Profesionāli pamatots darba pašvērtējums un analīze.
7. mācību gadā:
- Apgūt sejas detaļu anatomisko formu zīmējumu un galvas apjoma konstruēšanu un telpisku attēlošanu.
- Zīmējuma tehnikas prasmju pilnveidošana. Akadēmiskā zīmējuma prasmju attīstība, saskaņā ar Baldones Mākslas skolas nobeiguma prasībām.
- Patstāvīga un profesionāla zīmējuma procesa virzība.
- Profesionāli pamatota darba analīze un pašvērtējums.
4. Mācību darba formas un metodes:
- Norādošā metode sniedz skolēniem konkrētas zināšanas, prasmes, tehnikas. Norādošās metodes zīmēšanā izmanto, uzsākot jaunu tēmu vai uzdevumu. Stāstījums vai demonstrējums iepazīstina skolēnus ar tēmu, uzdevumu, metodiskajiem uzskates līdzekļiem, fondu materiāliem, mākslas piemēriem, tehniskajiem paņēmieniem uzdevuma veikšanai. Darbs pēc parauga ir metode, kas ļauj skolēnam strādāt un sekot skolotāja instrukcijām, paraugam un atdarinot to.
- Sokrātiskā metode virza skolēnus uz patstāvīgu ideju un risinājuma meklēšanu, prasme analizēt, vērtēt dialogā ar skolotāju un klases biedriem. Sokrātiskās metodes zīmēšanā izmanto, veicot radošus uzdevumus. Skolotāja un skolēnu sarunas palīdz saskatīt vizuālās vērtības, pievērst uzmanību detaļām un skatīties plaši, tuvāk izprast ar saskatīšanu vai attēlošanu saistītas problēmas, lietu uzbūvi un jēdzienus. Tās arī palīdz rast atbildes, veicot mācību uzdevumu un analizējot paveikto. Darbu izvērtēšanas procesā var izmantot jautājumu un atbilžu metodi: skolotāja un/vai klases biedru uzdotie jautājumi parasti palīdz skolēnam veidot atbildes - stāstījumu par sava darba ideju, darba procesu un rezultātu. Tiek noformulēta doma, lietoti profesionālie termini. Skolotājs var izmantot daudzveidīgas metodes, kuras palīdz skolēnam darba tapšanā tās ir attēlošana ar dažādām tehnikām, ideju pieraksti, skicēšana, fotografēšana, materiālu atlase, kolekcijas veidošana, kā arī metodes atšķirīgas vizualizāciju pieejas īstenošanā - radošā kopēšana, gatavu lietu, kolāžas iekļaušana darbā un citas.
- Atklājumu metode pamatā ir skolēna daudzveidīga radošā darbība un eksperimentēšana kā izzināšanas prieks. Skolotājs organizē mācību procesu tā, lai tas būtu atvērts skolēnu patstāvīgiem atklājumiem. Atklājuma metodi zīmēšanā izmanto, skolēniem patstāvīgi izzinot kaut ko jaunu daudzveidīgos radošos mācību uzdevumos, kā arī mācoties no savām veiksmēm un kļūdām. Atklājuma metode ir eksperiments un praktiskais darbs ar atšķirīgiem, atklājumus ietverošiem nosacījumiem darbs ar jaunu un nepazīstamu tehniku un instrumentiem, darbs ar ierobežotiem resursiem un citas.
- Nejaušības metode praksē tiek izmantota, strādājot ar pulverizatoru izmantošanu, ar birstošiem, plūstošiem materiāliem, atspiedumiem.
- Projekti kā mācību metode ietver piecu dažādu metožu un darbību kopumu. Mācību procesā tie var būt gan starpdisciplināri, gan ar konkrētu mācību uzdevumu saistīti projekti, piemēram, izmantojot skicēšanā vai grafikā radītos darbus kā jauna uzdevuma sastāvdaļu.
- Mācību stunda var notikt ne tikai mācību klasē, tā var notikt muzejā, izstāžu zālē vai pilsētvidē.
5. Mācību sasniegumu vērtēšana
Izglītojamā mācību sasniegumus mācību priekšmetā Zīmēšana izsaka 10 ballu skalā un "ieskaitīts" vai "neieskaitīts".
Mācību sasniegumu vērtējumu 10 ballu skalā veido šādi kritēriji:
- iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte,
- iegūtās prasmes un iemaņas,
- prasme pamatot un analizēt darba ieceri un procesu,
- attieksme pret izglītošanos, mācību sasniegumu attīstības dinamika.
Kārtējā pārbaudē, kurā nav iespējams mācību sasniegumu vērtējums atbilstoši 10 ballu skalai, pedagogs mācību sasniegumus var vērtēt ar "ieskaitīts" vai "neieskaitīts".
Aprakstošu vērtējumu var veidot arī mutiski, analizējot audzēkņu darbus skatēs, kā arī pielietojot audzēkņu pašvērtējuma metodi.
Mācību sasniegumu vērtēšanas procesā notiek:
- ievadvērtēšana mācību procesa sākumā pirms temata vai mācību priekšmeta apguves, kas sniedz informāciju par skolēnu sagatavotības līmeni, uzsākot tēmu, kursu,
- kārtējā vērtēšana mācību procesa laikā, nodrošinot atgriezenisko saiti par mācību procesu;
- noslēguma vērtēšana, nosakot izglītojamā zināšanu un prasmju apguves līmeni, mācību gada, kursa vai izglītības programmas noslēgumā.
Nr. Stundu tēma Stundu skaits Sasniedzamie rezultāti: zināšanas, prasmes un iemaņas 1. mācību
gads, I semestris (15 stundas) 1. Zīmēšanas tehnikas (zīmulis, ogle,
tuša un marķieri) 3 Zināšanas par
zīmēšanas materiāliem un pamattehnikām. Materiālu un instrumentu daudzveidība,
izteiksmīgums. 2. Skicēšana (augi, priekšmeti cilvēks u.c.) Katru nedēļu
15 min. Stāja, rokas/acs
koordinācija. Skice, uzmetums, vingrinājums. 3. Līnija 4 Līnijas iepazīšana
darbībā. Līniju dažādība, tēlainība, pielietojums. Iepazīšanās ar monotipiju. 4. Forma un laukums. Simetrija un
asimetrija. Gaismēna 8 Iepazīst formu
daudzveidību un raksturu: ģeometriskas un plastiskas formas, vienkāršas un
saliktas formas. Proporcijas. Apgūst formas attēlojuma plaknē pamatiemaņas
(apveids, siluets, apjoms). Pamatzināšanas par formu un gaismēnu. 1. mācību
gads, II semestris (20 stundas) 1. Vienkāršas formas priekšmetu
zīmējumi, proporciju izpēte. Gaismēnas 6 Apgūst pamatzināšanas
klusās dabas zīmējumam, 1-2 priekšmetu izvietojums, savstarpējās proporcijas,
gaismēnas jēdziena izpratne (zīmuļa vai ogles tehnika). 2. Iztēles zīmējums 4 Brīvi fantāzijas
zīmējumi. Neparastas formas un lielumu kombinācijas. Pilnveidotas darba
iemaņas ar dažādām tehnikām. 3. Telpiskuma jēdziens zīmēšanā 6 Apgūst figūru izvietojuma telpā likumības (viens aiz otra, tuvāk tālāk). Objektu izmēru izmaiņas telpā. 4. Virsma faktūra un tekstūra 4 Virsmas rakstura
izpēte. Virsmas īpašību un faktūru daudzveidīga izzināšana (redze, tauste) un
attēlošana (tekstūra). Pamatiemaņas frotāžas
tehnikā. 5. Skicēšana. Cilvēka proporcijas 10 min. katrā
nodarbībā vai 1 nodarbība mēnesī Cilvēka figūras proporcijas
un līdzsvara izpratne. Acumēra, rokas veiklības, redzes atmiņas treniņš. 2. mācību
gads, I semestris (15 stundas) 1. Cilvēka figūra un portrets.
Skicēšana 4 Cilvēka
figūras un portreta proporciju izpēte. Acumēra, rokas veiklības treniņš.
Dažādu paņēmienu un tehniku izmantošana (lineāra, silueta, ēnu zīm.). 2. Punkts, līnija, forma un laukums.
Zīmējumi no dabas 6 Līniju izteiksmība un
laukumu proporcijas. Papildinātas zināšanas par faktūru un tekstūru
pielietojums. Dabas studijas. 3. Iztēles zīmējums 5 Prasmes lietot dažādas zīmēšanas tehnikas
grafiskā kompozīcijā (baltais krīts, sēpija, ogle, toņpapīrs). 2. mācību gads, II semestris (20 stundas) 1. Figurāla kompozīcija. Melni
baltu laukumu kompozīcija 10 Iegūtas
zināšanas par figurālas kompozīcijas uzbūvi. 2 - 3 figūru kompozīcija. Dažādu
materiālu izmantošana, arī grafikas
tehnikas. 2.
Vienkāršas formas
priekšmetu zīmējums. Proporcijas. Gaismēnas 6 2 -
3 sadzīves priekšmetu zīmējums, to izvietojums, proporcijas, apjoma
veidošanas iemaņu apguve ar gaismēnu. Zīmuļa tehnikas iespējas. Ogles zīmuļa un
sēpijas pielietojuma pilnveidošana. 3. Ainava. Lineārā un
gaisa perspektīva 4 Iegūtas
zināšanas par ainavas uzbūvi, jēdzieniem
- perspektīva, horizonts, priekšplāns, 2., 3. plāns - apguve un praktiskais
pielietojums. Dažādas zīmējuma tehnikas. 4. Skicēšana 10
min. katrā nodarbībā Figūra
un portrets. Proporcijas un kustība. Dažādu skicēšanas tehniku apguve - laukuma
un lineāra skice. 5. Darbu analīze 5
min. katrā nodarbībā Veidot
prasmi analizēt darba rezultātus, izdarīt secinājumus, izprast jēdzienus un
kritērijus. Izteikt savu viedokli par darbu
sarunās ar skolotāju. 3. mācību gads, I semestris (30 stundas) 1. Ģeometrisko priekšmetu zīmējums. Konstrukcija 8 Apgūt kuba un
cilindra konstruktīvu zīmējumu. Formas attēlojums. 2. Tonāls zīmējums 12 Tumši gaišās attiecības, to novērtējums. Kontrasts un nianses. Jēdzienu gaisma, pustonis, slīdošā gaisma, pašēna, krītošā ēna, reflekss apguve. Tonālo gradāciju ieguves paņēmieni zīmuļa tehnikā. 3. Radošs darbs 10 Iztēles zīmējums. Mērķtiecīgi
veidota kompozīcija, noteiktā formātā, atbilstoši uzdevumam un iecerei.
Zīmējums kā ideju un emociju izpausmes veids Jaukta tehnika. 4. Skicēšana 10 min.
katrā nodarbībā Izteiksmīga kustība.
Figūru proporcijas. Dažādu skicēšanas tehniku apguve - silueta, lineārs,
apjoma zīmējums. 5. Darbu pašanalīze 5 min.
katrā nodarbībā Analizēt
darba rezultātus, izdarīt secinājumus, attīstīt pieredzi analizēt un izteikt savu viedokli par
radošu darbu. 3. mācību gads, II semestris (40 stundas) 1. Ainava ar stafāžu. Horizonts un
perspektīva 6 Perspektīva ainavā -
proporciju un perspektīvas likumsakarības. 3 plānu kompozīcija. Attīstītas
zināšanas, prasmes telpiskā ainavas uzbūvē ar grafiskiem izteiksmes
līdzekļiem. 2. Figurāla kompozīcija. Iepazīšanās ar vienkāršākajām
grafikas tehnikām 8 Pilnveidotas
zināšanas par figurālas kompozīcijas iespējām, daudzfigūru kompozīcija ar
detalizētu pirmo plānu. 3. Klusā daba 10 3 - 4 priekšmetu
uzstādījums. Vienkāršu sadzīves priekšmetu konstrukcija un ēnošana, faktūru izpēte
un attēlošana. Tušas zīmējums ar otu, kombinācijā ar spalvu. 4. Skicēšana. Saržs un karikatūra 4 Zīmējums kā emociju un rakstura izpausmes veida izpratne. Grafisko elementu izteiksmes un rakstura
saistība ar tēla veidošanu zīmējumā. Dažādi materiāli. 5. Ģeometrisko formu zīmējums. Uzbūves,
konstrukcijas pamati 12 Apgūt un nostiprināt
zināšanas kuba, prizmas, cilindra, lodes uzbūvē. Konstruktīvs zīmējums.
Formas attēlojums ar gaismēnu. 6. Darbu pašanalīze 5 min.
katrā nodarbībā Analizēt
darba rezultātus dialogā ar skolotāju, izdarīt secinājumus, attīstīt pieredzi analizēt un izteikt savu viedokli par
darbu. 4. mācību
gads, I semestris (30 stundas) 1. Kompozīcija ar tonāliem laukumiem 10 Radoša tematiska
kompozīcija. Laukumu un līnijas mijiedarbības, formu stilizācijas un dekoratīvu
izteiksmes līdzekļu mērķtiecīga izvēle. 2. Iztēles zīmējums ilustrācija 10 Grāmatu grafikas
pamatu apguve. Stilizēta un dekoratīva zīmējuma veidošanas prasmju attīstība.
Grafikas tehnika pēc izvēles. 3. Galvas anatomijas pamati - profils 10 Noteikta darbu
secība, rokas un acs darbības izkopšana. Galvas proporcijas profilā. 4. Skicēšana 10 min.
katrā nodarbībā Izteiksmīga kustība.
Dažādu skicēšanas tehniku apguve - siluets, lineārs, apjoma zīmējums. 5. Darbu pašanalīze 5 - 10 min.
katrā nodarbībā Prast
analizēt darba rezultātus, izdarīt secinājumus, attīstīt pieredzi analizēt un izteikt savu viedokli par
darbu. 4.
mācību gads, II semestris (40 stundas) 1. Telpiskums. Detalizēta augu studija 6 Telpiska kompozīcija
ar izceltu priekšplānu. Attīstīta proporciju izjūta, acumēra treniņš, perspektīvas
zināšanas. Pilnveidot grafisko izteiksmes līdzekļu lietojumu. 2. Priekšmetu konstrukcijas pamati. Dizaina zīmējums 12 Izprast formas
uzbūves pamatus. Vienkāršu sadzīves priekšmetu proporcijas, konstrukcija perspektīvā, priekšmetu uzbūve, lielās
tonālās attiecības un materialitāte. Zīmuļa tehnikas attīstība, kombinācijā
ar krāsu akcentu. 3. Telpas perspektīvas pamati 12 Apgūst telpas uzbūves
ģeometriju - prasmīgs zināšanu pielietojums par telpas perspektīvas
likumsakarībām. Zīmuļa tehnikas kombinācija ar akvareli vai tušas mazgājumu. 4. Skicēšana 10 (2 st. katru
mēnesi) Izteiksmīga kustība.
Dažādu skicēšanas tehniku apguve - siluets, lineārs, apjoma zīmējums. 5. Darbu pašanalīze 5 - 10 min.
katrā nodarbībā Prasme
analizēt darba rezultātus, izdarīt secinājumus, attīstīt pieredzi analizēt un izteikt savu viedokli par
darbu. 5. mācību
gads, I semestris (30 stundas) 1. Formas un apjoma zīmējumi 10 Acumēra attīstība. Pilnveidotas
zināšanas par formas veidošanu plaknē. Zīmuļa vai tušas tehnika. Izprast un
izmantot jēdzienus - gaismēnas robeža, tiešā un slīdošā gaisma, pašēna,
krītošā ēna, reflekss. Svītrinājuma paņēmienu pilnveide. 2. Radošs zīmējums 10 Iztēles zīmējums. Mērķtiecīgi veidota kompozīcija, noteiktā formātā, atbilstoši uzdevumam un iecerei. Zīmējums kā ideju un emociju izpausmes veids. Jaukta tehnika. Var izmantot kologrāfiju, frotāžu, scrapping u.c. 3. Ģeometrisko priekšmetu zīmējums 10 Ģeometriskie
priekšmeti - kubs, cilindrs. Konstrukcijas novietojums telpā. Telpiska formveide
ar ēnojumu. Zīmuļa tehnika. Var papildināt ar tušas mazgājumu vai toņpapīra
izmantojumu. 4. Skicēšana 10 min.
katrā nodarbībā Figūra
un portrets. Dažādu skicēšanas tehniku apguve - siluets, lineārs. 5. Darbu pašanalīze 5 - 10 min.
katrā nodarbībā Analizēt darba rezultātus, izdarīt
secinājumus, attīstīt pieredzi
analizēt un izteikt savu viedokli par darbu. 5. mācību
gads, II semestris (40 stundas) 1. Telpisks daudzfigūru zīmējums vidē 16 Prasmīgi veidota 3
plānu kompozīcija. Ēnu un gaismas, pašēnas un krītošās ēnas likumības un
nozīmes, un izteiksmības kompozīcijā apguve. Zīmuļa vai sausās adatas tehnika. Tonālā zīmējuma paņēmienu
daudzveidīgs pielietojums telpiskuma radīšanai. 2. Ģeometrisko priekšmetu zīmējums ar
drapēriju 14 Ģeometriskie
priekšmeti - lode, cilindrs, paralēlskaldnis - kombinācijā ar priekšmetiem un
drapēriju. Konstrukcijas un apjoma veidošana zīmuļa tehnikā. Acumēra
attīstība. 3. Daudzplānu kompozīcija par aktuālu
tēmu brīvā tehnikā 10 Radoša
kompozīcija. Idejas un formas vienotība, mērķtiecīga tehnikas izvēle. Prasmīgs
dažādu grafisko paņēmienu pielietojums. 4. Skicēšana 10 min.
katrā nodarbībā Izteiksmīga kustība
un ķermeņa detaļu studijas. Dažādu skicēšanas tehniku apguve - siluets,
lineārs un apjoma zīmējums. 5. Darbu pašanalīze 5 - 10 min. katrā nodarbībā Analizēt
darba rezultātus, izdarīt secinājumus, attīstīt pieredzi analizēt un izteikt savu viedokli par
darbu. 6. mācību
gads, I semestris (30 stundas) 1. Ģeometrisko priekšmetu zīmējums 14 2. Kopija grafikā 8 Kopijas izveides
tehnikas - palielinājums, samazinājums. Apgūto grafikas tehniku izmantojums
(linogriezums, sausā adata vai cita). 3. Figūru skicēšana 8 (2 st. katru mēnesi) Cilvēka proporcijas.
Ātras kustības uztveres treniņš. Dažādu tehniku eksperimentāls pielietojums. Sadzīvē
pieejamo materiālu lietojums. 4. Darbu pašanalīze 5 - 10 min.
katrā nodarbībā Analizēt
darba rezultātus, izdarīt secinājumus, attīstīt pieredzi analizēt un izteikt savu viedokli par
darbu. 6.
mācību gads, II semestris (40 stundas) 1. Portrets un galva 8 Cilvēka galvas
uzbūves apguve. Proporcijas, konstrukcijas pamatu apguve. 2. Dizaina zīmējums. Taburete vai
krēsls 10 Izprast un pielietot
kuba uzbūves zināšanas. Taburetes (krēsla) konstrukcija perspektīvā. Uzlabotas
iemaņas zīmuļa un marķiera tehnikas pielietojumā. 3. Klusā daba. Ogles vai sepijas krītiņu zīmējumi 12 Ogles (sepijas) kā
grafiskas tehnikas lietojuma pilnveide. Priekšmetu proporciju, tonālo laukumu
gradāciju izpratnes attīstība. Pilnveidotas iemaņas virsmas rakstura
attēlošanā. 4. Figūru skicēšana 10 (2 st.
katru mēnesi) Cilvēka proporcijas
un ķermeņa detaļu skicēšana. Ātras kustības uztveres treniņš. Dažādu tehniku
pielietojums. 5. Darbu pašanalīze 5-10 min.
katrā nodarbībā Analizēt
darba rezultātus, izdarīt secinājumus, attīstīt pieredzi analizēt un izteikt savu viedokli par
darbu. 7. mācību
gads, I semestris (30 stundas) 1. Figurāla kompozīcija par piedāvāto
tēmu 10 Tematiska
kompozīcijas pamatprincipu profesionāls lietojums. Grafisko izteiksmes
līdzekļu pārvaldīšana. Prasme mērķtiecīgi izvēlēties, praktiski pielietot,
apvienot vai sintezēt zīmēšanas mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus. 2. Grāmatu grafika ilustrācija vai grāmatzīme u.c. 10 Radoša kompozīcija. Grafikas
tehnika pēc izvēles. Grāmatu grafikas paņēmienu izteiksmīgs lietojums. 3. Ģipša šķautņainā galva. Sejas
anatomijas pamati, konstrukcija 10 Cilvēka galvas
uzbūves apguve. Ģipša šķautņainā galva. Proporcijas, konstrukcija, darba
secība. 4. Skicēšana 10 min.
katrā nodarbībā Dažādu tehniku
lietojums. Figūras un portreta skicēšana. 5. Darbu pašanalīze 5-10 min.
katrā nodarbībā Analizēt
darba rezultātus, izdarīt secinājumus, attīstīt pieredzi analizēt un izteikt savu viedokli par
darbu. 7.
mācību gads, II semestris (40 stundas) 1. Sejas detaļu zīmējums. Deguns 6 Konstruktīvs akadēmiskais
zīmējums. Zīmuļa tehnika 2. Sejas detaļu zīmējums. Lūpas un deguna gals 6 Konstruktīvs akadēmiskais
zīmējums. Zīmuļa tehnika 3. Sejas detaļu zīmējums. Acis 6 Konstruktīvs akadēmiskais
zīmējums. Zīmuļa tehnika. 4. Ģipša galvas zīmējums. Pārbaudes darbs 6 Pastāvīgi veikts darbs atbilstoši programmas Vizuāli plastiskā māksla prasībām. 5. Nobeiguma darbs. Ģipša galva. Akadēmiskā zīmēšana 16 Tonāli konstruktīvs akadēmiskais
zīmējums . Zīmuļa tehnika. Patstāvīga darba procesa virzība. Prasmīga darba
procesa virzība un pašvērtējums. vai 5. Nobeiguma darbs. Radošs zīmējums 16 Radoša pašizpausme.
Jauktas grafiskās tehnikas izmantojuma pielietojums. Iztēli attīstošs
uzdevums, prasmīgs zināšanu izmantojums. Patstāvīga darba procesa virzība. Profesionāls
pašvērtējums.
Sadzīves priekšmeti, kam konstrukcijas pamatā ir ģeometriskie priekšmeti - kubs, cilindrs, lode un drapērijas. Prasmīga tonāli konstruktīva apjoma veidošana. Acumēra attīstība.