BALDONES MĀKSLAS SKOLA
Mācību priekšmeta
VEIDOŠANA
programma
Apjoms 210 stundas
1. Mācību priekšmeta mērķi:
Radīt audzēkņos izpratni par formu, plastiskumu un virsmu dažādību;
Izkopt izpratni par izteiksmes līdzekļu izmantošanu, veidojot skulpturālu objektu;
Attīstīt analītiskās spējas, vērojot pasaulē radītos mākslas darbus, salīdzināt un vērtēt dažādu laikmetu un stilu mākslas darbus saistībā ar to vēsturiskajiem, sociālajiem un kulturālajiem rašanās apstākļiem un funkcionālo nozīmi katrā atsevišķā posmā vai reģionā;
Sagatavot audzēkņus nobeiguma darba projekta patstāvīgai realizēšanai.
Apmācības periods: mācību priekšmets Veidošana tiek mācīts 3 gadus, sākot no 5. kursa.
2. Mācību priekšmeta uzdevumi:
1) Pirmajā mācību gadā:
iepazīt veidošanas materiālus un darbarīkus;
prast sagatavot materiālus darbam;
pakāpeniski un metodiski apgūt veidošanas paņēmienus;
apgūt pirmās iemaņas telpisku formu veidošanā;
rosināt izpratni par formas plastiku, kustību, proporcijām.
2) Otrajā mācību gadā:
mācēt pielietot iegūtās zināšanas un prasmes;
spēt patstāvīgi risināt uzdotās tēmas;
prast mērķtiecīgi izvēlētās idejas realizēšanu materiālā;
apgūt prasmi savas idejas realizēt dažādos materiālos un izvēlēties piemērotu materiālu savas idejas izteiksmīgai realizācijai.
3) Trešajā mācību gadā:
divu un vairāku formu mijiedarbība;
darbs ar reālistiskām un abstraktām figūrām;
prast sintezēt dažādus materiālus uzdoto tēmu risināšanā;
pilnveidot radošās spējas un prasmes apgūto iemaņu daudzveidībā;
spēt patstāvīgi realizēt nobeiguma darba ideju.
3. Mācību sasniegumu vērtēšana:
Zināšanas un prasmes vērtē 10 ballu skalā. Vērtēšana notiek:
uzsākot risināt tēmu ievadvērtēšana, kurā noskaidro audzēkņu sākumzināšanas un konkrētā uzdevuma izpratni;
darba procesā organizējot pārrunas darba procesā par piedāvātajiem tēmas risinājumiem un to atspoguļojumu uzmetumos un skicēs (pašvērtējums, grupas biedru vērtējums, skolotāju vērtējums);
izvērtējot konkrētā darba rezultātu;
tēmu noslēdzot, salīdzinot ar plānoto rezultātu, kādā līmenī apgūta tēma;
izvērtējot projektus, noslēguma darbus;
semestra vai mācību gada beigās darbu skatēs ar atzīmi, ko ieraksta liecībās:
augsts apguves līmenis: izcili 10, teicami 9
optimāls apguves līmenis: ļoti labi 8, labi 7, gandrīz labi 6
vidējs apguves līmenis: viduvēji 5, gandrīz viduvēji 4
zems apguves līmenis: vāji 3, ļoti vāji 2, ļoti, ļoti vāji 1.
Ja atzīme zemāka par 4, programma nav apgūta.
4. Mācību darba formas un metodes:
Mācību stunda, kurā apvienojas teorētisko zināšanu apguve ar praktiskiem vingrinājumiem un paveiktā analīzi, izvērtējumu: tēmas izklāsts, pārrunas, individuāls radošs darbs, konsultācijas.
5. Mācību darbam nepieciešamais aprīkojums:
programmas īstenošanai nepieciešama mācību telpa, izglītojamo skaits grupā 6 cilvēki, telpas platība uz vienu izglītojamo ne mazāka kā 4 kv.m.;
materiāli: plastilīns, māls, dabas materiāli, kā arī netradicionāli materiāli;
galdi, veidojamie galdiņi un krēsli atbilstoši izglītojamo skaitam grupā, mācību un uzskates līdzekļi, plaukti veidojumu u.c. darinājumu glabāšanai;
mācību un metodiskā literatūra.
6. Mācību priekšmeta programmas satura apguves secība
Nr. Tēma Zināšanas, prasmes, iemaņas Stundu skaits 1. mācību gads, I semestris 1. Iepazīšanās ar tēlniecību kā mākslas izteiksmes līdzekli,
tās materiāliem un darba rīkiem Gūt izpratni par tēlniecību kā 3 dimensiju mākslu. Atšķirt
tēlniecības materiālu veidus, prast sagatavot tos darbam, prast rīkoties ar
darbarīkiem. 10 2. Dabas formu pielietojums Apgūt prasmi saskatīt formas dabā un pielietot tās idejas
realizēšanai. 10 3. Cilnis, medaļa Apgūt zemciļņa un augstciļņa principus, veikt
vingrinājumus. Dabas formu pielietojums cilnī, medaļā. 10 KOPĀ: 30 1. mācību gads, II semestris 1. Izpratne par apjomīgu formu Prast plastiskā materiālā veidot vienkāršas apjomīgas
formas. Dabā sastopamas formas. 10 2. Dzīvnieka skulptūra Prast attēlot apjomīgu dzīvnieka formu tēlniecībā. 10 3. Faktūra Izprast plastikas un faktūras nozīmi un savstarpējo
saikni. 4 4. Ornaments Veidot ģeometriskus un dabas formu ornamentus. 4 5. Apjomīgas formas veidojums pēc parauga Izmantot iepriekš apgūtās prasmes un zināšanas, veidot apjomīgu
formu pēc parauga. 10 6. Analīze Prast izveidot savu darbu ekspozīciju. Vērtēt savu un citu darbus, paskaidrot
pieeju un darba rezultātu. 2 KOPĀ 40 2. mācību gads, I semestris 1. Darbs ar apjomīgu formu proporcijām Prast saskatīt un atveidot apjomīgas formas proporcijas
izmantojot dažādus uzskates materiālus, ģipša paraugus. 10 2. Apjomīgas formas radoša kompozīcija Izmantojot iegūtās iemaņas, veidot apjomīgu skulptūru pēc
paša radošas ieceres. 10 3. Portrets un cilvēka
sejas proporcijas, sejas detaļas Iepazīšanās ar portretu kā tēlniecības žanru. Cilvēka
sejas detaļu apguve, veidošana pēc parauga 10 KOPĀ 30 2. mācību gads, II semestris 1. Figūra, karkass Gūt pirmās iemaņas cilvēka figūras atveidojumā, apgūt
figūras proporcijas. Prast izveidot figūras karkasu. 4 2. Figūra, apjoms Prast modelēt apjomīgu formu uz karkasa, apgūt cilvēka
figūras proporcijas un apjomu 10 3. Kustību pamatizpratne Ķermeņu kustību un proporciju uzmetums un kustīgas figūras
kustībā karkasa izveide. 4 4. Tēls un kustība Veidot figurālu tēlus uz karkasa. 10 5. Vides mākslas objekti Iepazīties ar jaunākajām tendencēm vides mākslā, izstrādāt
un realizēt savu projektu. 12 KOPĀ 40 3. mācību gads, I semestris 1. Sejas detaļu kopijas Prast formās, proporcijās, virsmas apdarē identiski
atveidot dotos paraugus, sejas detaļu padziļināta studēšana, prasme saskatīt
proporcijas un formu 20 2. Apgūtās vielas padziļināta izpratne un sintēze Nostiprināt iepriekšējos gados iegūtās prasmes un iemaņas
cilvēka sejas detaļu un figūras proporciju padziļināta apguve. Spēt apgūto
sintezēt radošā kompozīcijā. 8 3. Analīze Prast analizēt savu un citu audzēkņu veikumu. 2 KOPĀ 30 3. mācību gads, II semestris 1. Tēlniecības materiāli Analizējot zināmu tēlnieku darbus, censties dažus no
elementiem pārnest savos darbos.
Strādājot atklāt iespēju tēlnieciski apstrādāt jaunus materiālus. 4 2. Tehniski risinājumi Plānot un projektēt idejas, mērķtiecīgi risināt tehniskus
jautājumus 4 3. Stilizācija Vienkāršot un deformēt formu atbilstoši iecerei. 4 4. Jauni elementi Prast izmantot savā iecerē jaunus elementus, jaunas
formas, jaunus materiālus. 4 5. Radoša kompozīcija tēlniecībā Apgūt prasmi realizēt savu radošo ieceri tēlniecībā,
izmantojot iepriekš apgūtās zināšanas un iecerei atbilstošus materiālus. 12 6. Nobeiguma darbs veidošanā Patstāvīgi veikts darbs mālā. Cilvēka sejas veidojums pēc
parauga. Darbā tiek atveidotas formas proporcijas, izmēri un plastika. Tiek pārbaudīta kopijas izgatavošanas
prasme un iemaņas. 12 KOPĀ 40
Izmantot
iepriekšējos mācību gados iegūtās zināšanas par formu un materiālu
Mācību priekšmeta Veidošana programmu sastādīja:
1.mācību gadam Ieva Muzikante 2020.g.
2. un 3. mācību gadam Tālivaldis Muzikants 2020.g.