BALDONES MĀKSLAS SKOLA
Mācību priekšmeta
KOMPOZĪCIJA
programma
Apjoms: 420 stundas
1. Mācību priekšmeta mērķis:
Apgūt kompozīcijas pamatprincipus un kompozicionālos paņēmienus, prast tos pielietot tēlotājmākslas un lietišķās mākslas darbos.
2. Mācību priekšmeta uzdevumi:
1) Pirmajā mācību gadā:
- iepazīties ar kompozīcijas pamatprincipiem un pamatelementiem;
- apgūt pamatiemaņas savas radošās ieceres iekomponēšanai un laukumu izkārtojumam dotajā papīra lapā.
2) Otrajā mācību gadā:
- iepazīties ar krāsu pielietojumu;
- veikt vingrinājumus, izmantojot ierobežotu elementu skaitu.
3) Trešajā mācību gadā:
- apgūt kompozīcijas principus tematiska uzdevuma veikšanai.
4) Ceturtajā mācību gadā:
- izmantojot dažādas grafikas un glezniecības tehnikas, veikt grafiskos un 3 dimensiju vingrinājumus;
- veidot vienkāršus objektus un maketus.
5) Piektajā mācību gadā:
- pielietot un nostiprināt kompozīcijas pamatos iegūtās zināšanas un prasmes, zīmējot, gleznojot, izpildot divdimensiju vai trīsdimensiju vingrinājumus;
- apgūt figurālas kompozīcijas principus.
6) Sestajā mācību gadā:
- padziļināti apgūt figurālās kompozīcijas izteiksmes līdzekļus, grafiskās un krāsu kompozīcijas paņēmienus;
- iepazīties ar vides organizācijas principiem.
7) Septītajā mācību gadā:
- attīstīt patstāvīga radošā darba spējas un prasmi savai radošajai iecerei izvēlēties atbilstošus kompozīcijas paņēmienus dažāda veida vizuālās mākslas darbos, izstrādājot projektu kompozīcijā vai noslēguma darbu.
3. Mācību darba formas un metodes:
Mācību stunda, kurā apvienojas teorētisko zināšanu apguve ar praktiskiem vingrinājumiem un paveiktā analīzi, vērtējumu: tēmas izklāsts, pārrunas, individuāls radošs darbs, konsultācijas.
4. Mācību sasniegumu vērtēšana:
Zināšanas un prasmes vērtē 10 ballu skalā. Vērtēšana notiek:
- uzsākot risināt tēmu ievadvērtēšana, kurā noskaidro audzēkņu iepriekšējās zināšanas un konkrētā uzdevuma izpratni;
- darba procesā organizējot pārrunas darba procesā par piedāvātajiem tēmas risinājumiem un to atspoguļojumu uzmetumos un skicēs (pašvērtējums, grupas biedru vērtējums, skolotāju vērtējums);
- izvērtējot konkrētā darba rezultātu;
- tēmu noslēdzot, salīdzinot ar plānoto rezultātu, kādā līmenī apgūta tēma;
- izvērtējot projektus, noslēguma darbus;
- semestra vai mācību gada beigās darbu skatēs ar atzīmi, ko ieraksta liecībās:
- augsts apguves līmenis: izcili 10, teicami 9
- optimāls apguves līmenis: ļoti labi 8, labi 7, gandrīz labi 6
- vidējs apguves līmenis: viduvēji 5, gandrīz viduvēji 4
- zems apguves līmenis: vāji 3, ļoti vāji 2, ļoti, ļoti vāji 1
- Ja atzīme zemāka par 4, programma nav apgūta.
5. Mācību darbam nepieciešamais aprīkojums:
- programmas īstenošanai nepieciešama mācību telpa (mācību priekšmetā Kompozīcija izglītojamo skaits grupā ne vairāk kā 12 cilvēki, telpas platība uz vienu izglītojamo ne mazāka kā 2,5 kv.m., tātad 30 kv.m.);
- galdi un krēsli atbilstoši izglītojamo skaitam grupā, materiālu un mācību līdzekļu skapji, informācijas planšete (tāfele) un siena ar sietu, plaukts veidojumu u.c. darinājumu glabāšanai;
- programmas apguves nodrošināšanai skolā ir mācību un metodiskā literatūra, audzēkņu darbu fonds, video un foto materiāli;
- mācību skatēm un izstādēm darbnīcu sienas, gaiteņi, foajē;
- programmas apguves nodrošināšanai nepieciešami materiāli: balts un krāsains dažāda biezuma un pielietojuma papīrs un kartons, krāsas (akvarelis, guašs, tempera, akrils, pasteļi, eļļas vai stikla apgleznojamās krāsas), stieples, auklas, PVA līme, tapešu līme un līmes zīmuļi, marķieri, flomāsteri;
- programmas apguves nodrošināšanai nepieciešami darba rīki šķēres un šablonnaži, dažāda platuma un cietības otas, rullīši, lineāli, knaibles, piespraudes, saspraudes un skavas, paletes, jaucamtrauki un ūdenstrauki, u.c. ar konkrētiem mācību cikliem saistīti materiāli un darba rīki.
6. Mācību priekšmeta programmas satura apguves secība
Nr. |
Tēma |
Zināšanas, prasmes, iemaņas |
Stundu skaits |
||
1. mācību gads, I semestris |
|||||
Kompozīcijas izteiksmes līdzekļi |
Izprast daudzveidību, apgūt iemaņas, kas nepieciešamas, lai atšķirtu un pielietotu tos dažādos vingrinājumos |
||||
1. |
Attēla iekomponēšana papīra lapā |
Apgūt pamata zināšanas par attēlojamā priekšmeta, cilvēka portreta, figūras vai dzīvas būtnes iekomponēšanu dotajā papīra lapā. |
4 |
||
2. |
Krāsa |
Krāsu pigmentu un saistvielu dažādība, krāsu jaukšana savstarpēji un ar melno un balto, intensitāte, siltas un vēsas krāsas. Krāsa kā radošs izteiksmes līdzeklis mākslas darbā. |
6 |
||
3. |
Līnija |
Līniju veidi un to dažādais pielietojums, kontūrlīnija, silueta līnija, laukuma klājuma veids, līnijas dabā un mākslā. |
5 |
||
KOPĀ: |
15 |
||||
1. mācību gads, II semestris |
|||||
Izteiksmes līdzekļu organizācijas veidi laukumā |
Izprast, kas veido un ietekmē laukuma kompozīciju, ar dažādu vingrinājumu palīdzību gūt pieredzi izteiksmes līdzekļu organizēšanā |
||||
1. |
Ritms |
Krāsu, laukumu, līniju, formu, izmēru, virzienu, attālumu metriskais un brīvais ritms. Ritms gleznā, grafikā, tēlniecībā. |
5 |
||
2. |
Dinamika |
Viena vai divas diagonālas līnijas, secīgas fāzes, asimetriska kompozīcija. Dinamika gleznā, grafikā, tēlniecībā. |
5 |
||
3. |
Statika |
Kompozīcija kvadrāts, taisnstūris, trīsstūris, aplis, ovāls, uzsvērtas vertikāles un horizontāles. Statika gleznā, grafikā, tēlniecībā. |
5 |
||
4. |
Krāsas īpašības |
Noskaņas radīšana mākslas darbā ar krāsu, krāsu jaukšana, nianse. |
5 |
||
KOPĀ |
20 |
||||
2. mācību gads, I semestris |
|||||
Kompozīcijas izteiksmes līdzeklis krāsa |
Izprast tās daudzveidību, apgūt iemaņas, kas nepieciešamas krāsas kvalitatīvai uzklāšanai |
||||
1. |
Krāsu salikumi |
Pamatkrāsas, pretkrāsas, 2, 3, 4 krāsu salikumi, krāsu gammas, krāsu pārejas, krāsains, melnbalts. |
5 |
||
2. |
Kontrasts |
Krāsu kontrasts: gaišs-tumšs, silts-auksts, košs-klusināts, objekts, fons. |
5 |
||
3. |
Līdzsvars |
Krāsas intensitātes, siltuma un krāsas laukuma lieluma līdzsvarošanas vingrinājumi. |
5 |
||
KOPĀ |
15 |
||||
2. mācību gads, II semestris |
|||||
Izteiksmes līdzekļu organizācijas veidi laukumā |
Izprast, kas veido un ietekmē laukuma kompozīciju, ar dažādu vingrinājumu palīdzību gūt pieredzi izteiksmes līdzekļu organizēšanā |
||||
1. |
Simetrija, asimetrija |
Krāsu, laukumu, līniju, formu, izmēru, virzienu, attālumu asimetrija. Simetriska un asimetriska kompozīcija mākslas darbā. |
20 |
||
2. |
Dominante |
Viena vai vairākas dominantes kompozīcijā. |
10 |
||
3. |
Tematiska kompozīcija |
Izmantot iepriekš apgūtās prasmes, veidot kompozīciju par doto tēmu. |
10 |
||
KOPĀ |
20 |
||||
3. mācību gads, I semestris |
|||||
Kompozīcijas izteiksmes līdzekļi |
Izprast daudzveidību, apgūt iemaņas, kas nepieciešamas, lai atšķirtu un pielietotu tos dažādos vingrinājumos |
||||
1. |
Materialitāte |
Faktūras dabā un sadzīvē, to attēlošanas paņēmieni, palīglīdzekļi, aplikācija un kolāža. |
10 |
||
2. |
Laukums |
Lielums, forma, izteiksme, vienkāršošana un atkārtojums. Laukumu izkārtojums gleznā vai grafikā. |
10 |
||
3. |
Forma |
Divas un trīs dimensijas, siluets, apjoms. Formas attēlojums gleznā, grafikā, tēlniecībā. |
10 |
||
KOPĀ: |
30 |
||||
3. mācību gads, II semestris |
|||||
Izteiksmes līdzekļu organizācijas veidi laukumā |
Izprast, kas veido un ietekmē laukuma kompozīciju, ar dažādu vingrinājumu palīdzību gūt pieredzi izteiksmes līdzekļu organizēšanā |
||||
1. |
Krāsas īpatnības kompozīcijas veidošanā |
Krāsu mijiedarbība, intensitāte, krāsu simbolika, krāsu pigmentu un saistvielu dažādība, pielietojums. Prasme pielietot krāsu īpašības savā kompozīcijā. |
10 |
||
2. |
Virsmas īpašības |
Gluds-matēts-reljefs, ciets-mīksts-ažūrs, faktūras dabā un sadzīvē, to attēlošanas paņēmieni, palīglīdzekļi. |
10 |
||
3. |
Krāsas un noskaņa |
Noskaņas radīšana mākslas darbā ar krāsu, krāsu jaukšana, nianse, krāsu mijiedarbība, intensitāte, krāsu simbolika, krāsu pigmentu un saistvielu dažādība, pielietojums. |
10 |
||
4. |
Tematiska kompozīcija |
Izmantot iepriekš apgūtās prasmes, veidot kompozīciju par doto tēmu. |
10 |
||
KOPĀ |
40 |
||||
4. mācību gads, I semestris |
|||||
Kompozīcijas izteiksmes līdzeklis krāsa |
Izprast tās daudzveidību, apgūt iemaņas, kas nepieciešamas krāsas kvalitatīvai uzklāšanai |
||||
1. |
Iztēle, fantāzija, realitāte, abstrakcija |
Uztveres īpatnības, pielietojums, salīdzinājums ar priekšmetisko pasauli. |
15 |
||
2. |
Tematiska kompozīcija |
Izmantot iepriekš apgūtās prasmes, veidot kompozīciju par doto tēmu. |
15 |
||
KOPĀ |
30 |
||||
4. mācību gads, II semestris |
|||||
Izteiksmes līdzekļu organizācijas veidi laukumā |
Izprast, kas veido un ietekmē laukuma kompozīciju, ar dažādu vingrinājumu palīdzību gūt pieredzi izteiksmes līdzekļu organizēšanā |
||||
1. |
Gaisma kā izteiksmes līdzeklis |
Eksperimentēšana ar gaismu dabā diennakts un gadalaiku ietekmē. Dažāda apgaismojuma izmantošana darbnīcā. Prasme salīdzināt gaismas nozīmi dažādu periodu mākslas darbos un pielietot savas radošās ieceres realizācijai. |
10 |
||
2. |
Kompozīciju veidi un paņēmieni tēlotājmākslā |
Apgūt dažādus figurālās kompozīcijas paņēmienus: trijstūra, diagonālo u.c. |
10 |
||
3. |
Telpiskums |
Kompozīcijas ar ģeometriskām figūrām kvadrāts, taisnstūris, aplis, ovāls. Telpa un telpiskums gleznā, grafikā, skulptūrā. |
10 |
||
4. |
Tematiska kompozīcija |
Izmantot iepriekš apgūtās prasmes, veidot kompozīciju par doto tēmu. |
10 |
||
KOPĀ |
40 |
||||
5. mācību gads, I semestris |
|||||
Formas un satura vienība |
Gūt pieredzi sev tuva satura attēlošanā dažādās formās. Patstāvīga kompozīcijas elementu izvēle un pielietošana |
||||
1. |
Ideja skice -realizācija |
Prāta vētra, atmiņa, iztēle, redzamais, analīze, izteiksmes līdzekļu konkretizācija un atlase, ideja un funkcija, tēlotājas un lietišķās mākslas kompozīcijas kopīgais un atšķirīgais. |
10 |
||
2. |
Stils, stilizācija |
Īss ieskats mākslas vēsturē, mode, stili, funkcija, vienkāršošana, pārspīlējumi. Kompozīcijas veidošana pielietojot stilu, stilizāciju. |
10 |
||
3. |
Ornaments |
Ģeometriskais un augu valsts, rotājošā un simboliskā funkcija, tradīcija, dažādas kultūras. Ornamenta pielietošana mākslas darbā. |
10 |
||
KOPĀ |
30 |
||||
5. mācību gads, II semestris |
|||||
Cilvēks un vide |
Iegūt iemaņas projektēt, skaidrot, vērtēt savus un citu darbus, izteikt priekšlikumus to uzlabošanai, paskaidrot citiem savu pieeju un rezultātu, pamatot izteiksmes līdzekļu izvēli, veidot vides objektus |
||||
1. |
2 un 3 dimensijas |
Apsvērt, ierobežot un plānot izteiksmes līdzekļu pielietojumu, idejas variantu izstrāde. |
12 |
||
2. |
Tēla veidošana |
Vākt, pētīt, sintezēt pieejamos materiālus, informācijas avotus, plānot un veikt secīgas darbības no idejas līdz gatavam darbam. |
12 |
||
3. |
Materiāli, tehnoloģijas |
Eksperimentēt un pielietot dažādus materiālus un tehnoloģijas, kā arī patstāvīgi meklēt vispiemērotākos kompozicionālos izteiksmes līdzekļus. |
16 |
||
KOPĀ |
40 |
||||
6. mācību gads, I semestris |
|||||
Dažādu izteiksmes līdzekļu izmantošana kompozīcijā |
Iegūt kompozīciju veidošanas pieredzi, izmantojot dažādus izteiksmes līdzekļus |
||||
1. |
Foto |
Fotoaparāta kā tehniska un izteiksmes līdzekļa pielietošana kompozīcijā. Fotogrāfija un attēlu reprodukcijas kā palīglīdzeklis radošās ieceres realizācijai. |
4 |
||
2. |
Kolāža |
Kolāža kā ideju izteiksmes veids. Fotoattēlu un citu materiālu vākšana un pielietošana savā radošajā darbā. |
8 |
||
3. |
Dizains |
Dažādu priekšmetu un materiālu izmantošana idejas realizācijā. Kompozīcijas elementu izmantošana atbilstoši iecerei. Gatavu priekšmetu (rekvizītu) izmantošana 2 un 3 dimensiju darbos. |
18 |
||
KOPĀ |
30 |
||||
6. mācību gads, II semestris |
|||||
Dažādu tehnoloģiju pielietojums radošā darba veikšanai |
Izmantot iepriekšējos mācību gados iegūtās zināšanas par kompozīcijas elementu organizāciju, gūt ieskatu moderno tehnoloģiju pielietošanā mākslas darbā. |
||||
1. |
Mediji |
Datorgrafikas, reklāmas, video, multiplikācijas pielietojums un iepazīšanās ar nepieciešamo tehniku. |
10 |
||
2. |
Tēmas risinājums ar dažādiem izteiksmes līdzekļiem |
Brīvrokas zīmējums, datorgrafikas, foto, video izmantošana un sintēze nelielā patstāvīgā darbā. |
10 |
||
3. |
Optimālo izteiksmes līdzekļu izvēle savas idejas realizācijā |
Patstāvīgs radošs darbs, izmantojot tēmai un iecerei atbilstošus izteiksmes līdzekļus. |
20 |
||
KOPĀ |
40 |
||||
7. mācību gads, I semestris |
|||||
Projekts |
Plānot, sadalīt laiku, izvēlēties tēmu un izteiksmes līdzekļus |
||||
1. |
Ideju banka |
Apkopot iespējami plašāku materiālu klāstu par līdzīgiem projektiem, tēmām. |
4 |
||
2. |
Skices |
Brīva ideju fiksācija, labākās idejas atlase, konsultācijas. |
4 |
||
3. |
Materiālu izmēģinājumi |
Idejas realizācijai piemērotāko materiālu un tehnoloģiju meklējumi, alternatīvas. |
4 |
||
4. |
Darbs pie projekta |
Patstāvīgs darbs, konsultācijas. |
16 |
||
5. |
Vērtējums |
Darba procesa un rezultātu analīze, pārējo grupas dalībnieku iepazīstināšana ar projektu. |
2 |
||
KOPĀ |
30 |
||||
7. mācību gads, II semestris |
|||||
1. |
Mākslas valodas lietošana dažādās situācijās |
Patstāvīgi veikts darbs, secīgi pa etapiem sadalot laiku. |
10 |
||
Eksāmens kompozīcijā |
Patstāvīgi veikts darbs, kas atbilst programmas Vizuāli plastiskā māksla noslēguma prasībām |
||||
1. |
Grafisks uzdevums |
Izpildījuma precizitāte, smalkums |
4 |
||
2. |
Krāsu uzdevums |
Vizuālā izteiksmība |
4 |
||
3. |
Telpisks uzdevums |
Formas izteiksmība, skaidrība |
4 |
||
4. |
Reklāmas uzdevums |
Formas un satura vienība |
6 |
||
5. |
Projekts darbam materiālā |
Prasme pasniegt savu ideju |
10 |
||
6. |
Uzdevumu noformēšana |
Kompozīcijas likumību ievērošana, precizitāte |
2 |
||
KOPĀ |
40 |
||||
KOPĀ PROGRAMMA |
420 |
Izmantojamās literatūras saraksts
1. Kavacis V. Mākslas valodas pamati. - Rīga: Apgāds Zvaigzne ABC, 1999.
2. Zirdziņa V. Vizuālās mākslas valodas ābece. Rīga: Sprīdītis, 1995.
3. Austruma S., Savicka S. Konsultants vizuālajā mākslā pamatskolai. Rīga: Apgāds Zvaigzne ABC, 2000.
4. Landau M., Landau K. Vizuālā māksla. Rīga: Apgāds Zvaigzne ABC, 2000.
5. Mārtina Dž. Rokasgrāmata zīmēšanā un gleznošanā. Rīga: Apgāds Zvaigzne ABC, 1995.
6. Rubenis A. Senās zīmes un simboli. Rīga: Vides aizsardzības kluba Arkādijas nodaļa, 1990.
7. Latvju raksti. 1.-3. krājums. Rīga, 1924-1931.
8. Mackova J. Atraktā debess. R: a/s Preses Nams, 1995.
9. Filips N. Mitoloģija. R: Apgāds Zvaigzne ABC, 2001.
10. Pirmo zināšanu enciklopēdija bērniem, Māksla un mūzika. R: Apgāds Jāņa Sēta, 1997.
11. Kupča I., Vītola I. Valsts Mākslas muzejs. Lielvārde: Apgāds Lielvārds , 1997.
12. Prette G., Kanaldo A. Creativita ed espressione. 1981.
13. Kent S. Composition. London, A Dorling Kindersley book, 1995.
14. Karuso L. Colour. London, A Dorling Kindersley book, 1995.
15. Janura G. Friedensreich Hundertwasser. Kōln, Benedict Taschen Verlag GmbH, 1996.
16. Esher/Cordon Art. Baarn, Holland, 1991.
17. Mākslas žurnāls Studija Jelgava: Neptuns, 1999-2000.
18. Kultūras žurnāls Māksla plus. R: Apgāds Jāņa Sēta, 1998-2002.
Kompozīcijas priekšmeta programmu sastādīja
Ieva Muzikante 2020.