BALDONES MĀKSLAS SKOLA
Mācību priekšmeta
GLEZNOŠANA
programma
Apjoms: 385 stundas
Apmācības periods: mācību priekšmets Gleznošana tiek apgūts 6 gadus, sākot no 2. kursa.
1. Mācību priekšmeta mērķi
- Iztēles, tēlainās emocionalitātes un radošās darbības veicināšana un attīstīšana.
- Individuālo iezīmju atklāšana radošā darba procesā.
- Tēlainās domāšanas izkopšana formas, kolorīta, kompozīcijas un izteiksmes veida ietvaros.
- Interpretācijas spēju attīstīšana uzdevumos, kas saistīti ar priekšmetu, krāsu, plakni un telpiskumu.
- Tēlotājmākslas pamatjēdzienu apguve, ietverot zīmēšanas un gleznošanas jomu.
- Profesionālo un manuālo spēju attīstīšana, zīmējot un gleznojot gan darbnīcā, gan plenērā.
- Glezniecības estētiskās vērtības uztveres izkopšana.
- Iztēles veicināšana un savu izjūtu, domu, pieredzes attēlošanas spēju attīstīšana, pielietojot tēlainās izteiksmes līdzekļus.
- Rosināt interesi par dažādiem tēlotājmākslas veidiem, īpaši par glezniecību, kā arī attīstīt iemaņas izmantot speciālo literatūru.
2. Mācību priekšmeta uzdevumi
- Krāsa. Krāsu mācība:
- pamatkrāsas, to nozīme un pielietojums gleznošanā, krāsu jaukšana, krāsu aplis;
- pretkrāsas, to pielietojums gleznošanā;
- krāsu attiecības: tumši - gaišās, silti vēsās;
- krāsu gamma: vienas krāsas daudzu gradāciju iespējas, to nozīme gleznošanā.
- Krāsu klāšanas tehnika, gleznas virsma:
- krāsas klāšanas paņēmieni atkarībā no izmantotajām krāsām (akvarelis, guašas, eļļa, akrils, pastelis);
- pastozs krāsas klājums, triepiens;
- citi krāsas klāšanas paņēmieni;
- faktūra.
- Telpa un perspektīva:
- objektu izvietojums telpā, gaisa un krāsu perspektīva.
- Kolorīts:
- gleznojuma kopīgā noskaņa, atbilstoši krāsu pielietojumam.
- Gleznojuma pamati:
- dažādu objektu darba zīmējums, kompozīcija, pagleznojums.
- Reālistisks gleznojums:
- prast ar gleznieciskiem paņēmieniem radīt realitātes iespaidu, attēlojot apjomu, gaismēnu, materialitāti, krāsu un toņu tumši gaišās un silti vēsās attiecības.
- Abstrakts gleznojums:
- dažādu kompozīciju glezniecisks risinājums, akcentējot glezniecības specifiskās iespējas un izteiksmes līdzekļus krāsu, laukumu, tehnisko paņēmienu, līniju un ritmu mijiedarbību;
- prast pielietot krāsu kā pamatvērtību, veidojot dekoratīvas gleznieciskas kompozīcijas;
- pētīt krāsu emocionālo izteiksmību, pielietot to abstraktā gleznojumā.
- Glezniecības meistaru darbu iepazīšana:
- kopija kā īpaša mācību metode, apgūstot gleznošanu;
- izstādes apmeklējums;
- analīze un vērtējums.
- Radoša pašizpausme gleznošanā:
- tematiski un iztēles gleznojumi;
- idejas un mērķa izvirzīšana;
- mērķtiecīga izteiksmes līdzekļu un tehnikas izmantošana.
- Glezniecības tehnikas:
- tehniku apguve, eksperimenti un to radošs pielietojums;
- dažādu materiālu un instrumentu pielietojums.
Pirmajā mācību gadā:
Tēlainās domāšanas un estētikas attīstīšana, ievads elementāros kompozīcijas noteikumos, komponējot plaknē. Toņu saskaņas skaistuma atklājums, krāsa un krāsas piesātinājums dabā un mākslas darbā. Ievads dabas studijās.
Otrajā mācību gadā:
Dabas novērojuma koptēla uztveres attīstīšana (jūtīgs skatījums). Formas estētiskās iedarbības jūtīga uztvere. Efektu pārzināšana, kurus rada koka irbulītis, ota, špaktele utt. Ievads cilvēka uzbūves jautājumos, proporcijās, kustībās (skices). Dabā novērotu motīvu kompozicionāls kārtojums.
Trešajā mācību gadā:
Tēlainās domāšanas paplašināšana un padziļināšana. Jaunu tehniku apguve. Kompozīcijas rakstura apzinātas noteikšanas iemaņu attīstīšana, ievērojot pielietotos elementus un to savstarpējās sakarības. Novērošanas spēju attīstīšana studiju rakstura darbos. Telpas problēma gleznā (zināšanu un prasmju apguves turpināšana un padziļināšana). Uzbūves zīmējums redzes iespaids, balstīts uz zināšanām par priekšmetu.
Ceturtajā mācību gadā:
Veseluma, sintētiskās domāšanas spēju tālāka attīstīšana. Atbilstoši tēlotājmākslas tehnisko līdzekļu meklējumu mēģinājumi, lai gleznojumā izteiktu iecerēto. Tēlainās domāšanas un tehniskās izdomas spektra paplašināšana, attīstot skolēna gaumi. Krāsas un formas deformācijas nozīme: pārveidošana noteikta mērķa dēļ, lai izteiktu vēlamo saturu.
Atbilstošu izteiksmes līdzekļu meklējumi.
Piektajā mācību gadā:
Atbilstošu individuālu izteiksmes līdzekļu pielietojums, lai izteiktu konkrētu attieksmi pret dabā novērotajām parādībām. Formālo pieņēmumu gleznieciskās koncepcijas un atšķirīgas interpretācijas meklējumi. Tēlaino izteiksmes līdzekļu izvēles prasmes pārbaude, realizējot uzdoto uzdevumu.
Sestajā mācību gadā:
Eļļas un akrila tehnikas padziļināta apguve. Radoša gleznieciska kompozīcija. Savas radošās ieceres realizācija.
3. Mācību sasniegumu vērtēšana
Zināšanas un prasmes vērtē 10 ballu skalā. Vērtēšana notiek:
- uzsākot tēmu ievdvērtēšana, notiek pirms mācību sākuma un dod informāciju par skolēna sagatavotības līmeni, tās uzdevums ir motivēt skolēnu tālākam mācību darbam, saskaņot un precizēt mācību mērķus, uzdevumus, skolēna un skolotāja sadarbības formas;
- darba procesā organizējot pārrunas par tēmas risinājumu un to atspoguļojumu uzmetumos un skicēs (pašvērtējums, grupas biedru vērtējums un skolotāja vērtējums);
- izvērtējot konkrētā darba rezultātu;
- tēmu noslēdzot;
- semestra un mācību gada beigās darbu skatēs;
- izvērtējot noslēguma darba skices un/vai projektu.
4. Mācību darba formas un metodes
Mācību stunda, kurā apvienojas teorētisko zināšanu apguve ar praktiskiem vingrinājumiem un paveiktā analīzi, vērtējumu: tēmas izklāsts, pārrunas, individuāls radošs darbs, konsultācijas.
Atklājumu metode, kurā skolotājs organizē mācību procesu tā, lai tas būtu atvērts skolēnu patstāvīgiem atklājumiem. Mācību procesā to īsteno stāstījums, lekcija un demonstrējums.
Norādošā jeb direktīvā metode, kura ir piemērota prasmju, glezniecības tehniku un materiālu demonstrējumiem. Mācību procesā to īsteno stāstījums, lekcija un demonstrējums.
Eksperiments glezniecībā dod iespēju skolēnam patstāvīgi atklāt ko jaunu izmēģināt dažādas iespējas, strādājot ar dažādiem materiāliem, tehnikām, patstāvīgi pētīt un izdarīt secinājumus. Eksperimentos skolēni var darboties gan grupās, gan individuāli.
Radošs individuāls darbs ir nozīmīga mācību procesa sastāvdaļa, kurā skolēns var īstenot savas radošās ieceres, strādājot patstāvīgi vai grupā gleznot, zīmēt utt.
Radošs darbs grupā nodrošina vienlīdzīgas piedalīšanās iespējas grupas locekļiem. Tas dod iespēju saskatīt un respektēt atšķirīgus viedokļus, atrast domubiedrus, argumentēt, vienoties par kopīgu un vienotu radošā uzdevuma risinājumu.
5. Mācību darbam nepieciešamais aprīkojums, mācību tehniskie līdzekļi, materiāli, instrumenti un uzskates līdzekļi
- Mācību telpa darbnīca;
- Molberti, galdiņi, krēsli atbilstoši skolēnu skaitam, tāfele, uzstādījumu galdiņi un lampas, plaukti gleznojumu uzglabāšanai, kā arī mācību un uzskates līdzekļiem.
- Palīgtelpa, kurā glabājas klusās dabas fonds, kartoni, papīri, drapērijas.
- Mācību un metodiskā literatūra, audzēkņu darbu fonds, video un foto materiāli.
- Pusgada skatēm un skolēnu darbu izstādēm darbnīcas sienas, gaiteņi, foajē.
- Dažādu formātu balts un krāsains papīrs, kartons, akvareļu papīrs, krāsas (akvarelis, guaša, tempera, akrils, pasteļi, eļļas krāsas), akvareļu otas un saru otas, paletes, ūdens trauki, tuša, zīmulis, akvareļu zīmuļi, gumija, spraudītes, polietilēna plēve.
6. Mācību priekšmeta programmas satura apguves secība
Nr. Tēma Sasniedzamie rezultāti, zināšanas,
prasmes un iemaņas Stundu skaits 1. mācību gads, I semestris (15 stundas) 1. Krāsu aplis, krāsu
jaukšana Iepazīšanās ar
pamatkrāsām un krāsu jaukšanu. 8 2. Kompozīcija Kompozīcija izmantojot
iegūtās prasmes. 6 1. mācību gads, II semestris (20 stundas) 1. Pamatkrāsas un atvasinātās
krāsas Redzes eksperimenti,
vingrinājumi ar guašas un akvareļkrāsām. 4 2. Krāsu jaukšana Tehniskie nosacījumi,
eksperimenti, vingrinājumi. 6 3. Kompozīcija Kompozīcija,
izmantojot iegūtās prasmes, 10 2. mācību gads, I semestris (30 stundas) 1. Studijas no
dabas. Klusā daba Dabas novērojumi: - lieluma analīze, - proporcijas, - formu savstarpējā
saskaņa, - lineārās perspektīvas elementi. 10 2. Kompozīcija plaknē Kompozīcija: - gleznas elementu selekcija, - gleznas izmēri, - līdzsvars, - ritms, - simetrija, - asimetrija 10 3. Krāsa glezniecības pamats Krāsa: - pamatzināšanas par krāsām, krāsu aplis
(pamatkrāsas un atvasinātās krāsas), - temperatūra, - relatīvisms, - gaismēna. 10 2. mācību gads, II semestris (40 stundas) 1. Lokālā krāsa Prast attēlot
raksturīgas, vienkāršas formas un krāsas. 4 2. Pamatkrāsas un
atvasinātās krāsas Tēmas atkārtojums,
vingrinājumi ar guašas un akvareļkrāsām. 6 3. Krāsu jaukšana Tēmas atkārtojums,
tehniskie nosacījumi, eksperimenti, vingrinājumi. 4 4. Krāsa un noskaņa Mūzikas un mākslas
mijiedarbība 4 5. Faktūra Gleznu reprodukciju
apskate, eksperimenti ar dažādām faktūrām. 2 6. Studijas no
dabas. Cilvēks Skičveida uzdevumi. 10 7. Studijas plenērā Motīva izvēle, gaisa
perspektīva. 10 3. mācību gads, I semestris (30 stundas) Apgūto zināšanu nostiprināšana un pielietošana 1. Krāsa un siluets Gleznojot jāakcentē
priekšmetu krāsa un siluets. 4 2. Siltā un vēsā krāsu
gamma Krāsu īpašības siltās un vēsās krāsas. Glezno noteiktu vidi, izmantojot zināšanas par siltām un vēsām krāsām. 6 3. Krāsa glezniecībā Mācību ekskursija uz
muzeju. 2 4. Pretkrāsas un to
kontrasti Krāsu iedarbība, to
īpašības. 6 5. Krāsa, simetrija,
ritms Līdzsvara jautājumi:
formu statika un dinamika, simetrija, ritms. 6 6. Krāsu gamma. Brūnā un
pelēkā nokrāsas Pretkrāsu jaukšana, vingrinājumi, pielietojums praksē klusajā dabā un kompozīcijā. 6 3. mācību gads, II semestris (40 stundas) 1. Strukturālā
kompozīcija Gleznas elementu
atlase. 6 2. Apgaismojums
glezniecībā Mākslīgais, dabiskais.
Apgaismojuma maiņa dienas ritumā. 8 3. Formas rakstura
studijas Tēlotājelementu
līdzsvars gleznojumā. Gleznas plaknes organizēšana ar krāsu un
krāsas piesātinājumu kā telpas un gaismas ekvivalentu. 10 4. Dominante glezniecībā Vienas vai vairāku
krāsu dominantes gleznā. Brīva stila kompozīcija. 6 5. Cilvēka figūra Ievads cilvēka uzbūves
jautājumos, proporcijās, kustībās (skices). 10 4. mācību gads, I semestris (30 stundas) Apgūto zināšanu nostiprināšana, pielietošana 1. Glezniecības žanri Klusā daba, ainava,
portrets, akts, sadzīves žanrs. Žanru kompozīcijas īpatnības. 6 2. Telpiskuma
interpretācija glezniecībā Telpiskuma attēlojums
plaknē. Lineārā un gaisa perspektīva kā
tradicionāla iespēja organizēt perspektīvu gleznā. Priekšmeta un plaknes
attiecības. Iluzorā telpa. Gleznas plāni. Gleznas dziļuma
organizēšana, pielietojot krāsu jaukšanu, piesātinājumu utt. 14 3. Materialitāte,
tekstūra, faktūra Dažādu priekšmetu
materialitāte (metāls, stikls, koks, māls), krāsu un paņēmienu eksperimenti. 10 4. mācību gads, II semestris (40 stundas) 1. Glezniecības stili Saiknes veidošana ar
mākslas vēsturi. Prast gleznot noteiktā mākslas stilā (kopijas, radošie
darbi). 10 2. Ornaments Ģeometriskais un augu
valsts. Rotājošā un simboliskā funkcija, tradīcija, dažādas kultūras. 8 3. Zīmējuma un gleznojuma
sintēze Izraudzītā temata
realizēšana, sintezējot zīmējumu un gleznojumu: - uzbūves zīmējums,
balstīts uz redzamā iespaidu un zināšanām par priekšmetu; - kompozīcijas risinājums; - materialitāte glezniecībā. 10 4. Cilvēka figūras
studijas Attīstīt
interpretācijas spējas, studējot no dabas. Attiecīgu izteiksmes
līdzekļu izvēle, lai sasniegtu vēlamo rezultātu. Modeļa individualizēts
raksturojums. 12 5. mācību gads, I semestris (30 stundas) Apgūto zināšanu nostiprināšana, pielietošana, pabeigtības pakāpes
sasniegšana 1. Tonālā glezniecība Gleznojums no dabas. 8 2. Cilvēka figūra Modeļa krāsu studijas. 8 3. Motīva izvēle. Elementu
komponēšana ainavā Studijas no dabas,
pievēršot uzmanību formu raksturam. Gaismas un telpas
vienotība gleznā. 6 4. Klusā daba. Vairāku priekšmetu
uzstādījums ar mākslīgo apgaismojumu. 8 5. mācību gads, II semestris (40 stundas) 1. Komponēts portrets Radošās iztēles
attīstīšana. Plaknes organizēšana ar krāsu laukumiem. 8 2. Dzīvnieki Uzbūves zīmējums,
forma, krāsa, kažoks. 8 3. Stilizācija,
deformācija Saikne ar mākslas
vēsturi. 8 4. Iztēle, fantāzija Radošie darbi,
pielietojot atbilstošus izteiksmes līdzekļus un tehnikas. 8 5. Klusā daba Individualizēta pieeja
uzdevumam. 8 6. mācību gads, I semestris (30 stundas) Apgūto zināšanu un prasmju nostiprināšana sarežģītos uzstādījumos un
radošajos darbos 1. Klusā daba Vairāku priekšmetu un
drapēriju uzstādījums, piedāvājot audzēknim pašam izvēlēties uzdevuma
nosacījumus. 10 2. Tematiska kompozīcija Kompleksa tēlotājas
mākslas problēmu risināšana. Kontrastkrāsu
ekspresija. 10 3. Studiju zīmējumu un
gleznojumu kompleksās problēmas Tēlotājmākslas
elementu analīze: līnija, plakne, forma, krāsa, gaisma, kustība, telpa,
ritms, faktūra. Mākslinieciskās formas
sintēze. 10 6. mācību gads, II semestris (40 stundas) 1. Klusā daba Padziļinātas klusās
dabas studijas: - bagātīga krāsu
gamma, - gaisma kā elements,
kas dinamizē gleznas plakni 8 2. Individualizēts
izvēlēts uzstādījums Prasme izveidot
uzstādījumu, izvirzīt uzdevumu un to realizēt. 8 3. Cilvēks. Detaļu
studijas Mākslas darba kopijas
gleznojums. 8 4. Cilvēks.
Pusfigūra Mākslas darba kopijas
gleznojums 8 5. Noslēguma darbs Noslēguma darba prasības - uzgleznot uzstādījumu kluso dabu (kontrastaina 3 sadzīves priekšmetu grupa), ievērojot prasības attēlot uzstādījuma priekšmetu lokālās krāsas, gaismu un ēnu tonālās attiecības, silti vēsās attiecības, kolorīta izjūtu, apjomīgumu, telpiskumu (eļļas krāsas (vēlams) vai guašas, akrila, temperas krāsas; kartona vai audekla formāts A3). Darba izpildes laiks 6 akadēmiskās stundas. 8
Izmantojamās literatūras saraksts
1. Blīgzna K. Vizuālās mākslas ABC, eksperimentāls mācību līdzeklis, Lielvārde, Lielvārds, 1999.
2. Jurjāne A. Gleznošana, Neputns, 2002.
3. Kavacs V. Mākslas valodas pamati, eksperimentāls mācību līdzeklis, Rīga, Zvaigzne ABC, 1999.
4. Hibnere V. Bērna vizuālā darbība, pedagoģiskā psiholoģija, 1. daļa, Rīga, RaKa, 1998.
5. Zirdziņa V. Vizuālās mākslas valodas ābece, eksperimentāls mācību līdzeklis, Rīga Sprīdītis, 1995.
6. Veinbahs K. Krāsu pasaule. Vizuālā mākslas skolā, Rīga Zvaigzne ABC, 1998.
7. Kagaine Z. Tēlainā domāšana vizuālajā mākslā 7.-9. klasei. Redzēt just domāt radīt, mācību līdzeklis, Rīga Zvaigzne ABC, 1999.
8. Mārina Dž. Rokasgrāmata zīmēšanā un gleznošanā, Rīga Zvaigzne ABC, 1995.
9. Landau Kr., Landau M. Vizuālā māksla 4, klasei, mācību grāmata, Rīga Zvaigzne ABC, 2001.
10. Ostrowski St. Malowanie akwarela. Techniki plastyczne. Widawnictwa Sckolne i Pedagogiczne Warszawa, 1993.
11. Ostrowski St. Malowanie pastelami i kredkami. Techniki plastyczne. Widawnictwa Sckolne i Pedagogiczne Warszawa, 1995.
12. Pearsall Podstawy malarstwa. Akwarela i gwasz. Pastele i akrylw. Arkona, Warszawa, 1993.
13. Parramon J. M. Jak powstaje kolor, Ossolineum, Wroclaw, 1993.
14. Parramon J. M. Jak rysowac, Ossolineum, Wroclaw, 1993.
15. Zielinski J. A. Wiedza o Sztuce. Wiedzeniee artystyczne. Ksiazka dla nauczycieli plastyki. Widawnictwa Szkolne i Peagogiczne, Warszawa, 1999.
16. Zielinski J. A., Stasiak J. Wiedza o Sztuce. Plastyka 5-8. Wydawnictwa Szkone i Pedagogiczne, Warszawa, 1998.
Gleznošanas priekšmeta programmu sastādīja
Ieva Muzikante